2019. június 17., hétfő

Imára tartott kéz bilincsben


Az imára tartott kéz rendkívül gyakori szimbólum a börtönrajzokon. Megbilincselt kézzel nem sok mindent lehet tenni, de imádkozni lehet. A szimbólum nem azt jelenti, hogy a rabok egyfolytában meg lennének bilincselve. Az igazság az, hogy a börtönben igen ritkán vannak hosszabb ideig megbilincselve a személyek.
A szimbólumban alapvető ellentmondás feszül:
- börtönben vagyok, bűnös vagyok, nem vagyok szabad, meg vagyok bilincselve, de mégis imádkozom/fohászkodom belül az irgalomért
A börtönben soha nem lehet látni olyat, hogy valaki meg van bilincselve, imádkozik, és az ujjait a szájához emeli. Egyes értelemzések szerint ez a (tetoválás)szimbólum azt akarja jelezni, hogy csak "Isten ítélhet meg engem" (Only God Can Judge Me - Egy 1996-os Tupac dal).
Mit jelent ez?
- az egész életem során olyan emberekkel találkoztam, akik nem ismertek eléggé, nem ismerték a hátterem, és így ítélkeztek felettem
- kiégtem attól, hogy az emberek nem érdeklődnek igazán, és elítélnek (akár bírók, rendőrök, családtagok, őrök)

A több helyen megjelenő bilincselt és imádkozó kéz remek példa az antropológiai homológiára.

A rajz viszont mintha azt is ki akarná fejezni, hogy a szelídség akkor is jelen van az emberben, ha meg van bilincselve, azaz: nem mindenki elvetemült a börtönben.
Egyébként azt is érdemes észrevenni, hogy a a bilincs viszonylag modern, nincsnek rajta láncok, hanem zsanéros.

Az imára kulcsolt kéznek szexuális deprivációra utaló jelentéstartalma is van a börtönrajzokon. Ezen a képen egy fiatal apáca kéztartása utal a női nemiszervre. Ezen a képen pedig az imádkozás, a szentség és az erotika teljes mértékben keveredik, de van benne szexuális szubmisszió és objektifikáció is. 

Dispositif: Szinte ugyanaz a disposotif itt, mint amit a Tupac dal szövege sugall. A bűnelkövető azt kéri a hatóságoktól, hogy nézzen azokra az embertömegekre, akik ugyanolyan átkozottak, mint ő. A bűnelkövető ugyanakkor tudja, hogy ez nem lehetséges, mert olyan ez a helyzet, mintha két külön világban élnének, ahol minden mást jelent. Mást jelent a hit, a becsület, a bűn, az akarat, a cél, a család és így tovább.

Ismét a Korintusi levélből egy részlet:1. Korintus 4:5 "Azért ne mondjatok ítéletet senkiről idő előtt, vagyis mielőtt az Úr eljön! Várjátok meg őt! Ő majd rávilágít arra, amit ma még a sötétség takar el a szemünk elől. Napvilágra hozza még a szív legrejtettebb szándékait is. Akkor majd Istentől kapja meg mindenki az őt megillető dicséretet."

Érdekes párhuzam ugyanakkor az egyik Olaszliszkai elkövetőt, H. Dezsőt az Index munkatársai nagyon hasonló pózban fényképezték le.

H. Dezső a debreceni másodfokú tárgyaláson 2009. november 30-án. 
Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index

H. Dezső 2009. november 30-án kapta meg a jogerős börtönbüntetését (17 év fegyház), amiből 2019. július 15-én szabadult feltételesen. A képen az ítélethirdetésen látható, körülbelül abban az időszakban, amikor az elemzett börtönrajz készült. Korántsem állítom, hogy a fényképnek bármilyen köze lehet a rajzhoz, de teljesen nem lehet kizárni.
Az Index fényképén H. Dezső nem egészen olyan testtartásban van, mint a rajzon lévő férfi. H. Dezső inkább megbánó gesztust tanúsít, nem imára kulcsolja a kezét.  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése