2019. június 17., hétfő

Omerta


Omerta, a hallgatás kódja. Több kriminológiai vetülete és ehhez fűződő játékszabálya van ennek a szimbólumnak:
- nem teszek feljelentést mást bűnelkövetővel szemben
- nem vallok másra a büntető eljárásban
- nem vamzerkedek a börtönben
A börtönben leginkább az utolsó tartalmat hordozza ez a szimbólum, de erősen jelen van az első és a második is.
Rutinos rendőrök nyilván tudják, hogy egyes őrizetesek azért nem vallanak a másikra, mert attól tartanak, hogy a börtönben fogják megbosszulni a tettüket. Az Omerta (omertá) jelensége átszövi a börtönt. Sokszor mondják a fogvatartottak, hogy a vamzerkedés a legsúlyosabban büntetendő tett a börtönben. Ennek ellenére nem a vamezerek, hanem a pedofílok és a köcsögök állnak a börtönbeli ranglétra legalján.
Az omerta szó a spanyol Hombredad  szóból ered, aminek a jelentése emberség, humanitás.
Az omerta megtörtése nem az egyént sérti a legjobban, hanem a közösséget, azaz a genget.

A hallgatás kódja valamilyen szinten minden szervezetet jellemez. Ilyenek a banki titkok, az orvosi titok, a szolgálati titok, az államtitok, az üzleti vagy úgyvédi titok, vagy a jogvédelemben használt módszer: a bizalmas interjú.

Az információk önmagában nem érnek semmit. Egy inuit grönlandi ember nem érne semmit azzal az információval, hogy ki csempészte be a drogot egy magyar börtönbe. Az információ tehát államfüggő vagy társadalomfüggő. Ugyanakkor társas jelenség is, mert egy magyar bolti eladó sem tud mit kezdeni a drogról szóló információval. Minél közelebb van a személy a börtön világához vagy az adott börtön világához, vagy az információ valódi forrásához, annál értékesebb a tudása, és annál nagyobb bűn a szivárogtatás, azaz a vamzerkedés.

A magyar fogvatartottak a Keresztapa című filmből ismerik az Omerta kifejezést és a mögötte húzódó szellemiséget.

Dispositif: A hallgatás kódja a geng védelmi pajzsa, ami azért fejlődik ki, hogy a hatóságok ne lássanak bele a folyamatokba.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése